גלו עוד
הרשמה לניוזלטר
שלח

08-9396030
אאא
08-9396030
מאמרים
הוירטואוזים הגדולים

הוירטואוזים הגדולים

וירטואוז, מהמילה הלטינית וירטוסוס שפירושה מצוינות, הוא אמן המצטיין בכישורים או בטכניקה יוצאי דופן. רבים מהוירטואוזים הגדולים באו מתחום המוזיקה, אבל אפשר למצוא ביניהם גם ציירים, רקדנים, סופרים ומחזאים. הנה כמה עובדות מרתקות על וירטואוזים מופלאים:

 


הטנור לוצ'יאנו פאברוטי,
מזמרי האופרה הגדולים במאה ה-20, חלם מילדותו על קריירה מוזיקלית, אך הוריו, שחששו כי לא יצליח להתפרנס ממוזיקה, עודדו אותו ללמוד הוראה והסכימו שיתגורר בביתם עד גיל 30, בתנאי שאם עד לגיל זה לא יזכה להצלחה, הוא יפרוש מעולם המוזיקה וימשיך לעבוד כמורה. אין לדעת אם ילדי איטליה הפסידו מורה גדול, אבל מה שבטוח הוא שעולם המוזיקה הרוויח. בשנת 1961, ארבע שנים לפני תום ההסכם עם הוריו, קיבל פאברוטי תפקיד משמעותי ראשון – רודולפו באופרה "לה בוהם" בתיאטרון העירוני של רג'ו אמיליה. למעשה, בשנות הקריירה הראשונות שלו הוא הופיע שוב ושוב בתפקיד רודולפו בכמה תיאטראות שונים. ב-1965, כאשר מלאו לו 30, הוא הופיע לראשונה בבית האופרה המפורסם של מילאנו, לה סקאלה, ובשלב זה נראה שהוריו כבר יכלו לנשום לרווחה, בידיעה שבנם מצליח בקריירה המוזיקלית שלו. הם יכלו גם להיות רגועים בכל הנוגע לפרנסתו – לאחר מותו של פאברוטי בשנת 2007 הוערך הונו האישי בעשרות מיליוני דולרים.

רוצים לשמוע עוד על פברוטי ועל זמרי אופרה נוספים?
במסגרת סופ"ש הוירטואוזים באחוזת אסיינדה ביער, מעלות, תתקיים הרצאתה של מרב ברק, חוקרת אופרה, שתרחיב על שירת האופרה כמקצוע ייחודי ותובעני – מה הופך זמר אופרה לזמר גדול, וירטואוז, יחיד במינו וגדול מהחיים?

 

שניים מהוירטואוזים הגדולים בעולם המוזיקה היו המלחין והפסנתרן פרנץ ליסט והמלחין והפסנתרן פרדריק שופן. שניהם פעלו באותה תקופה, אבל למרות שליסט העריץ מאוד את שופן, שופן לא הביע הערכה רבה ליכולת ההלחנה של ליסט וכינה אותו "מלחין מכורכם ההולך על קביים". בהמשך דווקא נוצרה חברות בין השניים, וליסט אף כתב את הספר "חייו של שופן".

 

לודוויג ואן בטהובן, מגדולי המלחינים הקלאסיים בכל הזמנים, היה עילוי מוזיקלי כבר בגיל צעיר. אביו, שזיהה את הכישרון הטמון בו, אילץ אותו להתאמן בנגינה יומם וליל. אביו גם סיפר לכולם שהוא צעיר בשנתיים מגילו האמיתי על מנת לטפח את הדימוי של גאון מוזיקלי צעיר, כמו מוצרט. למרות כישרונו, בטהובן תמיד נאלץ לעבוד קשה למחייתו. בגיל 11 הוא עזב את בית הספר כדי לעזור בפרנסת משפחתו כך שעד יום מותו הוא לא ידע פעולות חשבון בסיסיות. בהמשך נאלץ לתת שיעורי נגינה, כדי להתפרנס, דבר שהיה שנוא עליו במיוחד, אלא אם התלמידים היו מוכשרים במיוחד, או לחלופין, תלמידות יפות במיוחד, גם אם נעדרות כל כישרון.

 

אחד מהוירטואוזים הגדולים ביותר בעולם האמנות הוא לאונרדו דה וינצ'י, שהיה איש רנסאנס אמיתי שהצטיין לא רק בציור והיה גם מדען, מתמטיקאי, מהנדס, צייר, פסל, אדריכל ומוזיקאי. הוא גם היה ממציא גדול, וכמה מהמצאותיו שהקדימו את זמנן היו אופניים, מצנח, מכונה מעופפת, טנק ומכונת ירי. על אף כישוריו הרבים, דה וינצ'י מעולם לא הלך לבית הספר ולא קיבל השכלה פורמלית כמקובל בתקופתו. למרות שהוא אחראי לשתי יצירות המופת הגדולות ביותר בעולם האמנות אי פעם – המונה ליזה והסעודה האחרונה – דה וינצ'י צייר לאט (את המונה ליזה הוא צייר במשך כמה שנים), רבות מיצירותיו נותרו לא גמורות והוא הרס חלק ניכר מציוריו.

Leonardo_da_Vinci_(1452-1519)_-_The_Last_Supper_(1495-1498)

רוצים לדעת על אמנים וירטואוזים נוספים? במסגרת סופ"ש הוירטואוזים באחוזת אסיינדה ביער, מעלות, תתקיים הרצאתו של ד"ר אפי זיו, מומחה לתולדות האמנות, על יצירות בהן האמן מפגין וירטואוזיות מופלאה כל כך עד שאין אנו מאמינים כי הנראה לעינינו הוא ציור או פסל.

 

הסופר, המחזאי והתסריטאי אפרים קישון היה גם הבמאי הישראלי הראשון שסרט בבימויו היה מועמד לפרס האוסקר (סאלח שבתי). גם הסרט השוטר אזולאי שבבימויו היה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב
ביותר. שני סרטים אלה זכו בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר ובפרסים יוקרתיים נוספים. למרות הצלחתו הכבירה כבמאי, קישון מעולם לא למד קולנוע. זהו לא התחום היחידי בו זכה קישון להצלחה מסחררת מבלי לרכוש כל השכלה בנושא. קישון, שעלה לארץ בשנת 1949 ובאותה שנה החל ללמוד עברית באולפן, השתלט במהרה על השפה, שלוש שנים לאחר עלייתו ארצה כבר היו לו טור סאטירי קבוע במעריב וארבע שנים לאחר שהגיע לארץ המחזה הראשון שלו, "שמו הולך לפניו", כבר עלה בתיאטרון הבימה. זה היה הראשון בסדרה של מחזות מצליחים שלו. קישון כתב גם ספרים רבים, וכן מערכונים, וזאת למרות שעם תום לימודיו בתיכון למד קישון דווקא צורפות.

 

אחד מגדולי הוירטואוזים בעולם התיאטרון היה שחקן התיאטרון והבמאי הרוסי קונסטנטין סטניסלבסקי, ששיטת המשחק שפיתח, הקרויה על שמו, השפיעה על גדולי שחקני התיאטרון בעולם כולו. בין היתר עזר סטניסלבסקי להקים את תיאטרון הבימה. סטניסלבסקי הוא דוגמה טובה לכך שלפעמים הכישרון לבדו לא מספיק וכדאי גם להיוולד למשפחה המתאימה. המשפחה שלו, למשל, תמכה בתחביב שלו מגיל צעיר ובגיל 14 הקימו עבורו תיאטרון באחוזה המשפחתית.

 


Kaye,_Dannyה
קומיקאי היהודי-אמריקאי המפורסם דני קיי הגיע לקונצרט של הפילהרמונית בניו יורק שהפך להיסטוריה. מנצח התזמורת, דימיטרי מיטרופולוס, הציע לו להחליף אותו על הבמה, בתור גימיק. הוא נעתר לבקשתו וניצח בהצלחה על הקונצרט הודות ליכולותיו התיאטרליות על אף שמעולם לא למד מוזיקה. המנצח של הפילהרמונית אמר לאחר מכן: "הנה בן אדם שלא למד מוזיקה, שלא יכול אפילו לקרוא תווים, והוא הוציא מהתזמורת שלי יותר ממה שהצלחתי אי פעם". בעקבות ההצלחה של הקונצרט יצא קיי לסיבוב הופעות עולמי עם התזמורת, במהלכו הם אף הגיעו לתל אביב. בהמשך קיי התנסה בעוד תחומים ונחל בהם הצלחה רבה – הוא למד לטוס, ובשנות ה-70 הוא גם הפך לשף. דווקא בנעוריו קיי לא זכה להצלחה מרובה וזרע הרס כמעט בכל מקום אליו הגיע. הוא פוטר מכל עבודה שמצא, ודי בצדק, יש לומר: כשעבד כפקיד במרפאת שיניים הוא גילף בעץ עם המקדח הדנטלי, וכשעבד כחוקר בחברת ביטוח הוא הצליח לגרום לחברה הפסד של 40 אלף דולר.

רוצים לצחוק עם הקומיקאים הגדולים של הקולנוע?
במסגרת סופ"ש הוירטואוזים באחוזת אסיינדה ביער, מעלות, תתקיים הרצאתו של אלון גור-אריה, במאי, תסריטאי וחוקר קולנוע, על מי שהצליחו לשנות את עולמנו התרבותי בעזרת חוש ההומור שלהם.

 

פיטר ברויגל האב, מגדולי הציירים הפלמים במאה ה-16, היה ידוע בציוריו הריאליסטים שתיעדו את חיי האיכרים והאנשים הפשוטים, מה שהיה נדיר למדי באותה תקופה ומאפשר לנו הצצה לחיי היום יום במאה ה-16. כדי לקבל השראה לציוריו, הוא נהג ללכת לעיתים קרובות לחתונות וארוחות של איכרים כשהוא לבוש כאיש עני, מה שעזר לו להתיידד עם האיכרים, להכירם ולציירם טוב יותר. בשל כך הוא קיבל את הכינוי "האיכר".

 

הבלרינה והכוראוגרפית הבריטית ג'יליאן ברברה לין היתה אחראית לשניים ממחזות הזמר המצליחים ביותר בהיסטוריה של ברודווי – קטס ופנטום האופרה. לא תמיד היה העתיד של לין נראה זוהר כל כך. בהיותה בת 8 מנהל בית הספר התלונן בפני אמה על כך שהיא לא מצליחה להתרכז בלימודים, זזה ללא הפסק ומאחרת בהגשת השיעורים. אמה לקחה אותה למומחה שבזמן ששוחח עם האם, השאיר את ג'יליאן בחדר, הדליק את הרדיו ויצא. ג'יליאן החלה לרקוד לצלילי המוזיקה, והדוקטור אמר לאמה: "הביטי בה. היא אינה חולה. היא רקדנית. קחי אותה לבית ספר למחול". האם עשתה כדבריו, ג'יליאן עשתה חיל בבלט המלכותי של אנגליה וההמשך ידוע.

 

אנדי וורהול נהג ליצור קפסולות זמן – קופסאות שלתוכן הכניס פריטים ששימשו אותו בעבודתו באותה עת לצד פריטים מחיי היומיום שלו. כשהקופסה היתה מלאה הוא סגר אותה בדבק ורשם עליה את התאריך. קפסולות הזמן האלה הפכו לפרויקט האיסוף הגדול ביותר שלו, הן מאפשרות הצצה נדירה לתהליך העבודה שלו ולחייו האישיים. הקפסולות האלו כוללות בין היתר, פיסה מעוגת יום ההולדת של קרוליין קנדי, ספר בגרמנית מהמאה ה-17 על היאבקות, תמונות מזירות פשע, צנצנות של עוגיות, בצק פיצה, גזירי עיתונים, כרטיסי ברכה ועוד. בסך הכל יצר וורהול לא פחות מ-600 קפסולות זמן כאלה במשך 13 שנה.

 

רוצים לדעת עוד על הוירטואוזים הגדולים בהיסטוריה? במסגרת סוף שבוע "הוירטואוזים הגדולים" מבית רעות קשרי תרבות יתקיימו מופעים וקונצרטים של וירטואוזים גדולים מתחום המוזיקה לצד הרצאות מרתקות שיספקו הצצה לעולמם של גיבורי תרבות מגדולי האמנים והמבצעים בתולדות אמנויות הבמה בתיאטרון, במוזיקה, בקולנוע ובאמנות. בין היתר יתקיים מופע של אמן כלי ההקשה חן צימבליסטה עם רביעיית כלי מיתר; קונצרט שבו גדולי הווירטואוזים הישראלים פוגשים את המנצח והצ׳לן הבינלאומי דמיטרי יבלונסקי, בהנחיית הפסנתרן, המנצח והמלחין גיל שוחט; והרצאות של טובי המומחים שיעסקו בנושאים כמו הקומיקאים ששינו את העולם, וירטואוזים באמנות, זמרי האופרה הגדולים ועוד. סוף שבוע הווירטואוזים הגדולים יתקיים בתאריכים 18-16 ביוני באחוזת אסיינדה ביער, מעלות.